„Tylko dzieci mogą nauczyć się języka perfekcyjnie”

 

To jeden z najczęściej powtarzanych mitów. Chociaż dzieci mają naturalną zdolność do przyswajania języków dzięki elastycznemu mózgowi, dorośli mają swoje atuty – lepsze umiejętności analityczne, rozwinięte myślenie abstrakcyjne i zdolność organizacji nauki. W dodatku, dorośli często uczą się z jasno określonym celem, co motywuje ich do regularnej pracy.

 

„Musisz mieszkać za granicą, by mówić płynnie”

 

Dzięki internetowi możesz zanurzyć się w języku bez wychodzenia z domu. Podcasty, filmy, aplikacje językowe, a także rozmowy z native speakerami online umożliwiają naukę w naturalnym kontekście. Nie musisz wyjeżdżać, by otoczyć się angielskim!

 

„Gramatyka to klucz do sukcesu”

 

Oczywiście gramatyka jest ważna, ale skupianie się na niej kosztem innych umiejętności, takich jak mówienie czy słuchanie, może spowolnić Twój postęp. Kluczowa jest równowaga – nauka przez kontekst, słuchanie i mówienie daje znacznie lepsze efekty.

 

„Nie można nauczyć się języka po 40-tce”

 

Neurolodzy potwierdzają, że mózg jest plastyczny przez całe życie. Co więcej, nauka języków w dorosłym wieku ma dodatkowe korzyści – poprawia pamięć, koncentrację i opóźnia starzenie się mózgu. Twoja metryka to nie przeszkoda, a nauka języka może być inspirującą przygodą w każdym wieku.

 

„Musisz znać tysiące słów, by się dogadać”

 

W rzeczywistości do codziennej komunikacji wystarczy znajomość około 1000-2000 najczęściej używanych słów. Regularne używanie tych słów w praktyce (np. w rozmowach) pozwoli Ci skutecznie się porozumiewać, nawet bez zaawansowanego słownictwa.

 

Nie pozwól, by mity Cię powstrzymywały! Nauka języka to proces dostępny dla każdego, niezależnie od wieku czy wcześniejszych doświadczeń. Liczy się systematyczność, odpowiednie podejście i otwartość na błędy. Zacznij już dziś, a efekty Cię zaskoczą!

Nie czekaj –
wypełnij formularz
i zacznij naukę!

Emily Smith

22 września 2025
man wearing white top using MacBook

Popularne mity o nauce języków obcych – obalamy je!

Wielu z nas marzy o płynnej znajomości języka obcego, jednak często powstrzymują nas różne przekonania i mity, które przez lata stały się niemal „prawdami objawionymi”. Czy naprawdę potrzebujesz talentu językowego, żeby mówić po angielsku? A może na naukę jest już za późno? W tym artykule obalamy najpopularniejsze mity, które utrudniają rozpoczęcie językowej przygody.

Część 1: Czym jest krytyczne myślenie i dlaczego jest dziś niezbędne?
Krytyczne myślenie to fundamentalna umiejętność pozwalająca na świadomą obronę w świecie pełnym chaosu informacyjnego. To nie jest abstrakcyjna, akademicka koncepcja, ale praktyczny zestaw narzędzi niezbędnych do przetrwania w cyfrowej rzeczywistości. Współczesna młodzież dorasta otoczona przez dezinformację, media społecznościowe i wszechobecne reklamy, gdzie granica między prawdą a manipulacją jest celowo zacierana.

Posiadanie umiejętności krytycznej analizy jest kluczowe dla ochrony wartości demokratycznych i świadomego obywatelstwa. Oznacza to zdolność do oddzielania weryfikowalnych faktów od opinii i apeli emocjonalnych. Osoba myśląca krytycznie potrafi analizować i neutralizować techniki manipulacji , co jest podstawą jej osobistego bezpieczeństwa w cyfrowym świecie. Niestety, umiejętność ta nie jest wystarczająco obecna w standardowym systemie edukacji. Rozwój sztucznej inteligencji sprawia, że staje się ona jeszcze bardziej niezbędna niż kiedykolwiek wcześniej. Naszym celem jest wypełnienie tej luki i dostarczenie młodzieży realnych, opartych na wiedzy narzędzi do obrony własnej autonomii.

Część 2: Misja ADDTRUTH – Jak rozżarzone węgle zapoczątkowały rewolucję w myśleniu
Wizja projektu ADDTRUTH i Szkoły Krytycznego Myślenia narodziła się z osobistego i szokującego doświadczenia. Podczas międzynarodowego szkolenia Erasmus+ dla liderów organizacji pozarządowych, wzięliśmy udział w sesji o "pokonywaniu strachu". Trener, przedstawiający się jako ekspert z 15-letnim stażem, nakłaniał uczestników do przejścia po rozżarzonych węglach. Argumentował, że jest to symboliczny akt, który da nam siłę do "przenoszenia gór".

Była to jawna manipulacja oparta na autorytecie trenera i presji społecznej. Mimo braku naukowych podstaw i przy realnym ryzyku poparzeń, tylko 3 z 17 doświadczonych liderów odmówiło udziału w tym ćwiczeniu. To wydarzenie uświadomiło nam, że nawet w środowisku osób zarządzających organizacjami, odporność na szkodliwe manipulacje jest alarmująco niska. Zrozumieliśmy, że naszą misją musi być dostarczanie realnych, opartych na wiedzy narzędzi do obrony krytycznego myślenia i autonomii jednostki. Każde nasze działanie jest zaprojektowane tak, aby kultywować i wzmacniać demokratyczne wartości, na których opiera się Unia Europejska.

Część 3: Metodologia ADDTRUTH – Trening, nie wykłady
Nasza metodologia stanowi serce wszystkich naszych działań. Jest w pełni opracowana, przetestowana w warunkach akademickich i gotowa do wdrożenia. Nie przedstawiamy jedynie pomysłu, ale sprawdzony model edukacyjny.

Kluczowe filary naszej metody:


Uczenie przez doświadczenie: Nasz program opiera się na metodzie uczenia przez doświadczenie, inspirowanej najlepszymi praktykami z projektów Erasmus+. Zamiast akademickich wykładów, uczestnicy biorą udział w angażujących, interaktywnych symulacjach.

Bezpieczne środowisko treningowe: Uczestnicy w bezpiecznym środowisku trenują skuteczne strategie obronne, doświadczając na własnej skórze subtelnych taktyk wpływu.


Sprawdzone symulacje: Posiadamy gotowe scenariusze i materiały do przeprowadzenia takich aktywności jak:


„Titanic”: Ćwiczenie na podejmowanie decyzji moralnych pod presją grupy.


„Gra XY”: Symulacja negocjacji, która demaskuje mechanizmy zaufania, blefu i wykorzystywania konfliktów przez zewnętrzne siły.


„Symulacja rozprawy sądowej”: Immersyjna gra finałowa, w której uczestnicy w praktyce stosują wszystkie nabyte umiejętności w sytuacji wysokiego napięcia emocjonalnego.


Współtworzenie (Co-creation): Wierzymy, że młodzież nie powinna być biernym odbiorcą, a aktywnym twórcą. Dlatego w naszych projektach uczestnicy wspólnie tworzą i testują zasoby edukacyjne, takie jak scenariusze, gry i symulacje.


Perspektywa neuroróżnorodności: Nasza unikalna metodologia opiera się na analizie problemów z trzech różnych perspektyw poznawczych: neurotypowej, ADHD i spektrum autyzmu. Wprowadzenie tej perspektywy w praktyce wzmacnia empatię, tolerancję i szacunek dla różnorodności. Pokazujemy, jak różne style poznawcze mogą być źródłem unikalnych "supermocy" w dekonstruowaniu manipulacji.

Część 4: Nasze doświadczenie – Projekt ADDTRUTH na TU Berlin
Naszym flagowym i kluczowym doświadczeniem jest projekt "ADDTRUTH: manipulation recognition and trust building". Jest to oficjalny, certyfikowany kurs (6 ECTS) realizowany na Politechnice Berlińskiej (TU Berlin). Projekt jest finansowany na dwa lata, co świadczy o zaufaniu, jakim obdarzyła nas renomowana instytucja akademicka.

Kurs ten wypełnia lukę w standardowej edukacji, oferując unikalne połączenie wiedzy teoretycznej z psychologii, etyki i medioznawstwa z intensywnym treningiem praktycznym. Dowodem na wysoką jakość i profesjonalizm są słowa samych uczestników. Jedna ze studentek, Olena, podkreśliła: "Naprawdę doceniłam angażujące zajęcia i zadania. [...] Nasi wykładowcy byli zawsze dobrze przygotowani i sprawiali, że każda sesja była wartościowa". Taki feedback potwierdza, że nasze działania są nie tylko kreatywne, ale przede wszystkim dobrze ustrukturyzowane i merytoryczne.


Skuteczność naszego podejścia podsumowała Laura, studentka z programu Erasmus: "Zdecydowaliśmy się wgłębić w mechanikę manipulacji, aby ją zdemaskować, ponieważ [...] zrozumienie jej od środka jest jedynym prawdziwym sposobem na stawienie oporu".

Efektem pracy grupowej podczas kursu były wysokiej jakości, kreatywne projekty, takie jak:

Wizualne poradniki antymanipulacyjne , opisane przez uczestniczkę Flavię jako "wizualnie atrakcyjny magazyn z infografikami, który pomagał czytelnikom rozpoznawać manipulację".


Gra karciana online, która w interaktywny sposób uczy rozpoznawania 25 różnych taktyk manipulacyjnych w realnych scenariuszach życiowych.


Zdobyte w Berlinie doświadczenie, sprawdzony model warsztatów oraz gotowe materiały edukacyjne stanowią solidny fundament merytoryczny i organizacyjny dla naszych kolejnych projektów.

Część 5: Szkoła Krytycznego Myślenia – Informacje o projekcie
Szkoła Krytycznego Myślenia to kompleksowy, 6-miesięczny program pilotażowy mający na celu stworzenie trwałego mechanizmu edukacyjnego i wzmocnienie potencjału naszej organizacji.

Dla kogo jest ten program?

Odbiorcami projektu są uczniowie i uczennice klas 6 i 7 (wiek 12-14 lat).

Wybraliśmy ten wiek świadomie, ponieważ jest to unikalne "okno możliwości". Młodzież w tym wieku wchodzi w fazę myślenia abstrakcyjnego, naturalnie zaczyna kwestionować autorytety i kształtować własne opinie, co stwarza idealne warunki do nauki krytycznego myślenia. Nasza interwencja ma charakter prewencyjny i jest najbardziej efektywna właśnie w tej grupie.

Struktura programu:

Program rozpoczyna się integracyjnym, dwudniowym bootcampem wyjazdowym.


Następnie, przez kolejnych 6 miesięcy, projekt jest kontynuowany w formie cyklicznych, 4-godzinnych spotkań warsztatowych, które odbywają się raz w miesiącu.


Cele i rezultaty:

Głównym celem jest 

rozwój krytycznego myślenia i odporności na dezinformację u uczestników.

Projekt ma na celu 

kształtowanie postaw demokratycznych i kompetencji liderskich.

Kluczowym rezultatem będzie 

stworzenie i przetestowanie innowacyjnego curriculum Szkoły Krytycznego Myślenia. Uczestnicy, jako zgrany zespół wolontariuszy, będą wspólnie tworzyć i testować zasoby edukacyjne (scenariusze, gry, symulacje).


Finalnym produktem będzie program gotowy do komercjalizacji, co w przyszłości zapewni Fundacji niezależność finansową. Działalność komercyjna zostanie uruchomiona dopiero po zakończeniu i rozliczeniu grantu.

W ramach projektu planujemy również złożyć wniosek o 

Znak Jakości Erasmus+, który otworzy drogę do goszczenia wolontariuszy z innych krajów.


Dostępność:

Udział w całym programie jest 

całkowicie bezpłatny. Pokrywamy 100% kosztów, w tym noclegi i wyżywienie podczas bootcampu, materiały oraz transport.

Zapewniamy bezpłatny, zorganizowany transport na bootcamp oraz na comiesięczne warsztaty dla każdej rodziny, która zgłosi taką potrzebę.

Fundacja ADDTRUTH
 
NIP: 8381887658
KRS: 0001132240
 
Telefon: +48 579 289 269