Godzina
Poziom
Lektor
Rodzaj
Czw.
19:30 – 21:00
17:45 – 19:15
16:00 – 17:30
15:00 – 15:45
B2
B1
A2
PRE A1
Marta
Tomek
Kasia
Emily
Egzamin
Konwersacje
Ogólny
Dla dzieci
Śr.
19:30 – 21:00
16:00 – 17:30
16:00 – 17:30
15:00 – 15:45
C1
B2
A1
A1
Mike
Kasia
Marta
Emily
Biznesowy
Konwersacje
Ogólny
Dla dzieci
Wt.
19:30 – 21:00
17:45 – 19:15
16:00 – 17:30
15:00 – 15:45
C1
B2
A1
PRE A1
Max
Kasia
Marta
Emily
Biznesowy
Konwersacje
Ogólny
Dla dzieci
Pon.
19:30 – 21:00
17:45 – 19:15
16:00 – 17:30
15:00 – 15:45
B2
B1
A2
PRE A1
Max
Tomek
Marta
Emily
Egzamin
Konwersacje
Ogólny
Dla dzieci
Pt.
19:30 – 21:00
17:45 – 19:15
16:00 – 17:30
15:00 – 15:45
C2
A1
B1
A1
Mike
Marta
Kasia
Emily
Egzamin
Konwersacje
Ogólny
Dla dzieci
Część 1: Czym jest krytyczne myślenie i dlaczego jest dziś niezbędne?
Krytyczne myślenie to fundamentalna umiejętność pozwalająca na świadomą obronę w świecie pełnym chaosu informacyjnego. To nie jest abstrakcyjna, akademicka koncepcja, ale praktyczny zestaw narzędzi niezbędnych do przetrwania w cyfrowej rzeczywistości. Współczesna młodzież dorasta otoczona przez dezinformację, media społecznościowe i wszechobecne reklamy, gdzie granica między prawdą a manipulacją jest celowo zacierana.
Posiadanie umiejętności krytycznej analizy jest kluczowe dla ochrony wartości demokratycznych i świadomego obywatelstwa. Oznacza to zdolność do oddzielania weryfikowalnych faktów od opinii i apeli emocjonalnych. Osoba myśląca krytycznie potrafi analizować i neutralizować techniki manipulacji , co jest podstawą jej osobistego bezpieczeństwa w cyfrowym świecie. Niestety, umiejętność ta nie jest wystarczająco obecna w standardowym systemie edukacji. Rozwój sztucznej inteligencji sprawia, że staje się ona jeszcze bardziej niezbędna niż kiedykolwiek wcześniej. Naszym celem jest wypełnienie tej luki i dostarczenie młodzieży realnych, opartych na wiedzy narzędzi do obrony własnej autonomii.
Część 2: Misja ADDTRUTH – Jak rozżarzone węgle zapoczątkowały rewolucję w myśleniu
Wizja projektu ADDTRUTH i Szkoły Krytycznego Myślenia narodziła się z osobistego i szokującego doświadczenia. Podczas międzynarodowego szkolenia Erasmus+ dla liderów organizacji pozarządowych, wzięliśmy udział w sesji o "pokonywaniu strachu". Trener, przedstawiający się jako ekspert z 15-letnim stażem, nakłaniał uczestników do przejścia po rozżarzonych węglach. Argumentował, że jest to symboliczny akt, który da nam siłę do "przenoszenia gór".
Była to jawna manipulacja oparta na autorytecie trenera i presji społecznej. Mimo braku naukowych podstaw i przy realnym ryzyku poparzeń, tylko 3 z 17 doświadczonych liderów odmówiło udziału w tym ćwiczeniu. To wydarzenie uświadomiło nam, że nawet w środowisku osób zarządzających organizacjami, odporność na szkodliwe manipulacje jest alarmująco niska. Zrozumieliśmy, że naszą misją musi być dostarczanie realnych, opartych na wiedzy narzędzi do obrony krytycznego myślenia i autonomii jednostki. Każde nasze działanie jest zaprojektowane tak, aby kultywować i wzmacniać demokratyczne wartości, na których opiera się Unia Europejska.
Część 3: Metodologia ADDTRUTH – Trening, nie wykłady
Nasza metodologia stanowi serce wszystkich naszych działań. Jest w pełni opracowana, przetestowana w warunkach akademickich i gotowa do wdrożenia. Nie przedstawiamy jedynie pomysłu, ale sprawdzony model edukacyjny.
Kluczowe filary naszej metody:
Uczenie przez doświadczenie: Nasz program opiera się na metodzie uczenia przez doświadczenie, inspirowanej najlepszymi praktykami z projektów Erasmus+. Zamiast akademickich wykładów, uczestnicy biorą udział w angażujących, interaktywnych symulacjach.
Bezpieczne środowisko treningowe: Uczestnicy w bezpiecznym środowisku trenują skuteczne strategie obronne, doświadczając na własnej skórze subtelnych taktyk wpływu.
Sprawdzone symulacje: Posiadamy gotowe scenariusze i materiały do przeprowadzenia takich aktywności jak:
„Titanic”: Ćwiczenie na podejmowanie decyzji moralnych pod presją grupy.
„Gra XY”: Symulacja negocjacji, która demaskuje mechanizmy zaufania, blefu i wykorzystywania konfliktów przez zewnętrzne siły.
„Symulacja rozprawy sądowej”: Immersyjna gra finałowa, w której uczestnicy w praktyce stosują wszystkie nabyte umiejętności w sytuacji wysokiego napięcia emocjonalnego.
Współtworzenie (Co-creation): Wierzymy, że młodzież nie powinna być biernym odbiorcą, a aktywnym twórcą. Dlatego w naszych projektach uczestnicy wspólnie tworzą i testują zasoby edukacyjne, takie jak scenariusze, gry i symulacje.
Perspektywa neuroróżnorodności: Nasza unikalna metodologia opiera się na analizie problemów z trzech różnych perspektyw poznawczych: neurotypowej, ADHD i spektrum autyzmu. Wprowadzenie tej perspektywy w praktyce wzmacnia empatię, tolerancję i szacunek dla różnorodności. Pokazujemy, jak różne style poznawcze mogą być źródłem unikalnych "supermocy" w dekonstruowaniu manipulacji.
Część 4: Nasze doświadczenie – Projekt ADDTRUTH na TU Berlin
Naszym flagowym i kluczowym doświadczeniem jest projekt "ADDTRUTH: manipulation recognition and trust building". Jest to oficjalny, certyfikowany kurs (6 ECTS) realizowany na Politechnice Berlińskiej (TU Berlin). Projekt jest finansowany na dwa lata, co świadczy o zaufaniu, jakim obdarzyła nas renomowana instytucja akademicka.
Kurs ten wypełnia lukę w standardowej edukacji, oferując unikalne połączenie wiedzy teoretycznej z psychologii, etyki i medioznawstwa z intensywnym treningiem praktycznym. Dowodem na wysoką jakość i profesjonalizm są słowa samych uczestników. Jedna ze studentek, Olena, podkreśliła: "Naprawdę doceniłam angażujące zajęcia i zadania. [...] Nasi wykładowcy byli zawsze dobrze przygotowani i sprawiali, że każda sesja była wartościowa". Taki feedback potwierdza, że nasze działania są nie tylko kreatywne, ale przede wszystkim dobrze ustrukturyzowane i merytoryczne.
Skuteczność naszego podejścia podsumowała Laura, studentka z programu Erasmus: "Zdecydowaliśmy się wgłębić w mechanikę manipulacji, aby ją zdemaskować, ponieważ [...] zrozumienie jej od środka jest jedynym prawdziwym sposobem na stawienie oporu".
Efektem pracy grupowej podczas kursu były wysokiej jakości, kreatywne projekty, takie jak:
Wizualne poradniki antymanipulacyjne , opisane przez uczestniczkę Flavię jako "wizualnie atrakcyjny magazyn z infografikami, który pomagał czytelnikom rozpoznawać manipulację".
Gra karciana online, która w interaktywny sposób uczy rozpoznawania 25 różnych taktyk manipulacyjnych w realnych scenariuszach życiowych.
Zdobyte w Berlinie doświadczenie, sprawdzony model warsztatów oraz gotowe materiały edukacyjne stanowią solidny fundament merytoryczny i organizacyjny dla naszych kolejnych projektów.
Część 5: Szkoła Krytycznego Myślenia – Informacje o projekcie
Szkoła Krytycznego Myślenia to kompleksowy, 6-miesięczny program pilotażowy mający na celu stworzenie trwałego mechanizmu edukacyjnego i wzmocnienie potencjału naszej organizacji.
Dla kogo jest ten program?
Odbiorcami projektu są uczniowie i uczennice klas 6 i 7 (wiek 12-14 lat).
Wybraliśmy ten wiek świadomie, ponieważ jest to unikalne "okno możliwości". Młodzież w tym wieku wchodzi w fazę myślenia abstrakcyjnego, naturalnie zaczyna kwestionować autorytety i kształtować własne opinie, co stwarza idealne warunki do nauki krytycznego myślenia. Nasza interwencja ma charakter prewencyjny i jest najbardziej efektywna właśnie w tej grupie.
Struktura programu:
Program rozpoczyna się integracyjnym, dwudniowym bootcampem wyjazdowym.
Następnie, przez kolejnych 6 miesięcy, projekt jest kontynuowany w formie cyklicznych, 4-godzinnych spotkań warsztatowych, które odbywają się raz w miesiącu.
Cele i rezultaty:
Głównym celem jest
rozwój krytycznego myślenia i odporności na dezinformację u uczestników.
Projekt ma na celu
kształtowanie postaw demokratycznych i kompetencji liderskich.
Kluczowym rezultatem będzie
stworzenie i przetestowanie innowacyjnego curriculum Szkoły Krytycznego Myślenia. Uczestnicy, jako zgrany zespół wolontariuszy, będą wspólnie tworzyć i testować zasoby edukacyjne (scenariusze, gry, symulacje).
Finalnym produktem będzie program gotowy do komercjalizacji, co w przyszłości zapewni Fundacji niezależność finansową. Działalność komercyjna zostanie uruchomiona dopiero po zakończeniu i rozliczeniu grantu.
W ramach projektu planujemy również złożyć wniosek o
Znak Jakości Erasmus+, który otworzy drogę do goszczenia wolontariuszy z innych krajów.
Dostępność:
Udział w całym programie jest
całkowicie bezpłatny. Pokrywamy 100% kosztów, w tym noclegi i wyżywienie podczas bootcampu, materiały oraz transport.
Zapewniamy bezpłatny, zorganizowany transport na bootcamp oraz na comiesięczne warsztaty dla każdej rodziny, która zgłosi taką potrzebę.